torstai 7. maaliskuuta 2013

Taustajoukot

Kenelle te olette kertoneet tavoitteestanne tervehtyä ja pudottaa painoa? Kenen tuki on teille tärkeintä?
 
Tämmöisiä kysymyksiä mietin, kun itsekseni pohdin tätä painonpudotusta ja sen vaikeutta. Minä en ole oikeastaan pyrkimyksistäni kertonut kenellekään perheessäni. En miehelleni, en äidilleni tai siskolleni. Vihjaillut vain. Eilen juttelin yhden ystäväni kanssa lapsista ja vauvakuumeesta. Hänelle myönsin ihan suoraan, että oma "lapsettomuuteni" johtuu ihan siitä, että minulla on liikaa painoa, mutta en silti tee sille kunnolla mitään. Hän on ollut vastaavassa tilanteessa, joten tiesin, että hän ymmärtää minua.
 
Äitini ja siskoni varmasti tukevat minua, jos heille pyrkimyksistäni kerron. Olemme muutamaan otteeseen yhdessä olleet kuureilla, joten heidän kanssaan voisin keskustella ja tukea saada. Ongelmani on nyt kuitenkin mieheni. Laihduttaminen on jokseenkin vaikea asia minulle ottaa keskusteltavaksi. Jotenkin en enää kehtaa myöntää miehelleni, että haluan pudottaa painoa. Minua hävettää niin moni epäonnistuminen, joita hän on todistanut. Toisaalta minusta tuntuu, että tärkein tuki olisi juurikin tuo armas ukkoseni. Jostain syystä olen vain nyt tehnyt tästä itselleni kynnyskysymyksen, etten kehtaa painonpudotushaaveista puhua.
 
Kertokaa nyt omista tukijoukoistanne. Miten he teitä parhaiten auttavat? 

7 kommenttia:

  1. Kyllä mun parhaita tukijoita on mun mies ja pari ystävää, jotka ei oo kateellisia siitä mitä mä teen. Noi ihmiset ei arvostele eikä arvioi. Ne osaa kertoo mulle nätisti että mikä kuulostaa ihan idiootin touhulta. Mulla on muuten toi sama lapsettomuushomma, mä en vaan sitä uskalla sanoa ääneen. Vielä. Joskus vielä senkin postauksen aika on.

    VastaaPoista
  2. Minun projektistani ovat alusta asti tienneet... mies. Parille kaverille kerroin sitten hetken päästä, kun paino lähti tippumaan ja loput ovat huomanneet sitten kun ovat huomanneet. Mies ja läheisimmät ystävät, sekä äiti, ovat parhaat tukijoukkoni. Tsemppaavat, kun tsemppiä tarvitsen. :)

    VastaaPoista
  3. Kun laihdutin aikaisemmin, en siitä kenellekään kertonut juurikin tuon epäonnistumisen pelossa. Ymmärrän kovasti ajatuksiasi ja tuntemuksiasi. Oma linjani on ollut ja tulee olemaan, että hiljaisesti ja huomiota herättämättä.

    VastaaPoista
  4. Tästä kertoako vai ei voi olla niin montaa mieltä. Toisaalta tuntuu että jos kuuluttaa projektista kaikille niin ei vaan VOI epäonnistua, mutta toisaalta taas tuntuu että sit kaikki koko ajan vahtivat miten dieetti sujuu. Kun viime kesänä aloitin superdieetin, kerroin projektista miehelle (oli pakkokin sillä omat syömiset muuttuivat kertaheitolla) ja appivanhemmille, sillä kävimme suhteellisen usein heillä syömässä. Omalle äidillekin taisin jotain kertoa mutta ihan varmasti en enää muista.

    Sitten kun paino alkoi tippua, ja SD sai jatkoa extrasta, kerroin omille sisaruksillenikin. Joskus -15 kilon kohdalla julkaisin itsestäni uuden kuvan Facebookissa, mutta en vielä tuolloinkaan alkanut mitään hehkuttamaan. Nyt tammikuussa, kun alkoi (näillä näkymin omalta osin viimeinen) Superdieetti, kerroin sen aloittamisesta jo facebookissakin. Jotenkin tuntuu, että kun paino on normaalin puolella niin on jollain lailla helpompi hehkuttaa :D

    VastaaPoista
  5. Minun paras tukijani on tuo miesystävä. Hän tuntee minut parhaiten. Toisaalta laihdutusblogeista saan vertaistukea, kun mies on aina ollut normaalipainoinen vaikka ymmärtää kyllä hyvän ruuan ja herkuttelun päälle... Joskus nolotti aloittaa se tuhannes elämäntaparemontti hänen todistaessa, mutta se on nyt omalla kohdallani ohi, kun menen lihavuusleikkaukseen.

    VastaaPoista
  6. Siis, ohi on elämäntaparemonttien aloittaminen, ei suinkaan jatkuva remontointi, kun kerran lihavuusleikkaus on edessä.

    VastaaPoista
  7. Kyllä parhaina tukijoina on ollut mieheni, on ihanaa kun hän huomaa tuloksia ja kertoo että painon pudotuksen kyllä huomaa. Itse olen avoimesti kertonut ystäville/sukulaisille ja olen saanut paljon tukea asian kanssa. Olen kamppaillut painon kanssa pitkään, paino jojoilee ja välillä iskee kausia kun se junnaa paikoillaan, välillä se nousee ja laskee! Itse olen huomannut että parhaiten pääsen tuloksiin kun saan tsemppiä ja kannustusta ystäviltä ja läheisiltä:) Onnea painonpudotukseen:)

    VastaaPoista